Nieuws van de Blazende Veiligheid

RailRunners kort nieuws 2016 week 15

Afgelopen week 

Lekker getraind, lekker gewandeld! 

Wat nooit hetzelfde is: De samenstelling van de groep haha. De ene week met z'n vieren, de andere week met z'n tienen Wat altijd hetzelfde is: De gezelligheid, sfeer, echt leuk, dit blijven we lekker doen! Weer of Geen weer => Sluit gerust aan! Komende week Uitvraag van Gert: Railrunners, is er interesse om as woensdag na de training gezamenlijk de wedstrijd Atletico Madrid tegen Barcelona te kijken op het grote scherm? Belangstelling graag even melden bij Gert gert.sluiter@ns.nl

 

 Vrijdag is Jacqueline jarig Jaqueline van harte gefeliciteerd hoor en we wensen jou een hele fijne dag toe!!! ______________________________________________________________________________________________________________________________ 

Van de Trainert

Een RUSTweek in het schema. Het betekend niet dat we niet lopen, maar de omvang van duurlopen is relatief laag. Ongeveer een uur voor de maandag en vrijdag, en voor de woensdag een intervaltraining. 

TRAINING WEEK 15. Maandag 19.00 uur Bv gebouw DL http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1625881 = 9 km 

Woensdag 18.45 uur Bv gebouw Wandeling http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1581813 = 7.8 km 

Woensdag 19.00 uur Bv gebouw Interval rondje Bierton Inlopen – rekken – kort warming up 4 km rondje Bierton, 2 minuten tempo / 1 minuut rust. Uitlopen – Coolingdown 

Vrijdag 18.30 uur Bv gebouw DL http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=454250 = 9.5 km 

Zondag 08.30 uur CPP Spoolde Bosloop – afstand & locatie i.o. ______________________________________________________________________________________________________________________________ 

Te doen 19 en/of 22 april resp dinsdag en vrijdag Zwolle.jpgStadswandeling Zwolle vertrek vanaf de Grote Kerk om 13.00 uur opgeven via de mail j.m.polak@hotmail.com of Telefoon 038-4654578 25 mei woensdag Logostationloop.jpeg 

11 juni zaterdag plattegrond2015.jpgZwolse Halve marathon en 4 Engelse mijlen Verder is deze lijst... under-construction.jpg , zijn er loopjes die in aanmerking komen gemeld te worden? Svp doorgeven... Let op: Voor alle loopjes geldt "op tijd opgeven of inschrijven" dus klik op de koppelingen naar betreffende sites wat de mogelijkheden zijn. 

Berichtje van Julius Stadswandeling door historische binnenstad van Zwolle Ook dit jaar gaan wij vanuit de BV wederom 2 stadswandelingen organiseren ,en wel op de volgende data: Dinsdag 19 April vertrek vanaf de Grote Kerk om 13.00 uur Vrijdag 22 April vertrek vanaf de Grote Kerk om 13.00 uur Ook dit jaar wordt het weer een boeiende wandeling met de gids Gerrit van Dijk. Als het mogelijk is gaan o.a. wij ook een bezoek brengen aan de kelders van het Stadhuis. Geef u zo spoedig mogelijk op via de mail j.m.polak@hotmail.com Telefoon 038-4654578 Aangeven welke middag uw voorkeur heeft!! 

 

Van internet geplukt... 

 Waarom ga je huilen van een marathon? Je kent ze wel. Mensen die huilend over de finish komen na het lopen van een marathon. Zijn ze zó blij dat de marathon achter de rug is, dat ze in huilen uitbarsten na de streep? Of is er iets anders aan de hand? Energie voor je brein Eerst even kort iets over je brein, om te zien waar dat huilen dan zit. Zie de afbeelding van het brein hieronder. Brein en hardlopen In het midden (groen) zit het zogenaamde reptielenbrein. Dat deel van ons brein is het hetzelfde bij (bijna) dieren. In het reptielenbrein wordt een hoop geregeld, waar we ons niet van bewust zijn: bloeddruk, ademhaling, temperatuur. Best handig dat we niet de hele dag na hoeven te denken om ons lichaam op 36,8 graden Celsius te houden: dat gebeurt vanzelf. Daaromheen zit het zoogdierenbrein. In dat deel van het brein zitten emoties die we delen met (de meeste) andere zoogdieren: emoties als angst, verdriet, vreugde en boosheid. De buitenste schors van ons brein is de neo-cortex. Dat betekent letterlijk nieuwe schors en dat deel van het brein onderscheidt mensen van andere dieren. Daarin zit onze taal, ons analytisch vermogen, onze ratio. Goed. Wat heeft dat te maken met huilen na een marathon? Huilen na een marathon Je lichaam heeft grofweg twee brandstoffen: energiezuinige vetten en energiesnelle suikers. Je bovenbenen, je armen en je kuiten gebruiken zuinige vetten als je rustig aan doet en als je intensief inspant dan gebruiken je spieren ook energiesnelle suikers. Je brein snapt de vetten niet, die gebruikt alleen maar snelle suikers. Dus wat gebeurt er als je een marathon gaat lopen, zeker als je snel begint? Dan hebben je bovenbenen de snelle suikers nodig. Halverwege de marathon geeft je brein nog wel een seintje – joh, ga lekker op een terrasje zitten met een appeltaartje – maar je gaat door, dus je bovenbenen krijgen het nog zwaarder. Langzaam trek je de suikervoorraden leeg, ook de voorraden die je neo-cortex nodig heeft om rationeel te denken. Tegen het einde van de marathon hebben je bovenbenen de suikers ‘opgebruikt’ en is je neo-cortex ‘uitgeschakeld’. Met als gevolg: je zoogdierenbrein neemt het over en emoties voeren de boventoon. Wat dan als je na de finish meteen een boek kunt lezen Herken jij je helemaal niet in bovenstaand voorbeeld? Kom jij na een marathon over de streep, zonder overdreven emotioneel te zijn? Dan loop je de marathon blijkbaar niet op reserves van je suikers, maar op je energiezuinige vetten. Vetten en suikers Van je snelle suikers heb je zo’n 1 tot 2 uur opgeslagen in je spieren en je lever. Loop je op je omslagpunt (dat punt waarop je het écht zwaar is) dan zijn je suikers na die tijd wel zo’n beetje op. Loop je ver onder je omslagpunt, dan kun je uren lopen, want je gebruikt dan niet alleen je snelle suikers, maar ook je zuinige vetten. En het goede nieuws is: van vetten heb je meer dan genoeg. Er is een makkelijke trucje om erachter te komen hoeveel vetten je hebt, als brandstof: stop vandaag met eten: de dag dat je doodgaat, dán zijn je vetten op. Er zijn hongerstakers geweest die hebben bewezen dat het wel 60 dagen kan zijn. Dat is dus een energievoorraad waar je u tegen zegt. Handig om te gebruiken tijdens de marathon. Overigens is dit ook één van de redenen waarom ik zo dol ben op rustig hardlopen?. Waarom is het zo goed: Rustig hardlopen Ik had er een hekel aan: rustig hardlopen. Het liefst rende ik mezelf flink in het zweet tijdens het sporten. Dat vond ik lekker. Nu niet meer. Vogels kijken is mijn favoriete training geworden. Stans van der Poel leert mij dat ik, juist door rustiger te lopen, harder ga lopen. Daarbij stemt het vrolijk en is het goed voor de concentratie. Drie redenen om vogels te kijken: 1. Zin in zoet na het lopen? Ga vogels kijken. 2. Blijft je snelheid hangen op hetzelfde niveau? Ga vogels kijken. 3. Wil jij meer energie, ook als je niet loopt? Ga vogels kijken. Met vogels kijken bedoel ik niet dat je met een kompas en een verrekijker op zoek gaat naar lepelaars. Vogels kijken is heel rustig hardlopen. En door 1 x per week heel rustig hard te lopen ga je vanzelf harder lopen. Vetrollen als brandstof Door met een lage hartslag (laag D2) hard te lopen leer je om harder te lopen op je zuinige vetten. Grofweg heb je 2 brandstoffen: energiezuinige vetten en energiesnelle suikers. Snel ademen, veel zoet eten en altijd in een hoog tempo hardlopen zorgt voor een snelle suikerverbranding. En dat is zonde. Want van je energiezuinige vetten heb je genoeg voor weken terwijl je van je energiesnelle suikers maar slechts voor een uurtje op de plank hebt liggen. Door rustig te lopen gaat je basissnelheid omhoog terwijl je nog wel op je zuinige vetten loopt. En daar word je blij van. Zo boor je een energievoorraad aan die je nu als overtollig ballast gewend bent mee te nemen. Hoe zit dat dan? In rust spreek je – procentueel gezien – vooral vetten aan. Door intensief te gaan hardlopen, spreek je vanzelf meer suikers aan. Als je heel hard gaat lopen, dan spreek je zelfs alleen nog maar suikers aan, en nauwelijks vetten. De kunst is, om met een snelheid te lopen, waarbij je vetten en suikers aanspreekt. Voor wie een inspanningstest heeft gedaan: laag in je D2-zone is het mooist. Heb je geen inspanningstest gedaan, dan kun je op je ademhaling letten. Zolang je in staat bent om je uitademing wat te verlengen, zit je nog goed. Zie ook ons filmpje: Ja, maar als ik meer vetten verbrand in rust, dan hoef ik dus helemaal niet te gaan lopen Ho. In rust verbrand je PROCENTUEEL meer vetten. Maar omdat je nauwelijks calorieën verbrandt, is het voor je lijf geen prikkel en spreek je nauwelijks calorieën aan. Door te gaan hardlopen spreek je energie aan, en je lichaam leert vet weer als brandstof te omarmen. Wat kilo’s overgewicht worden zo een waardevolle brandstof. Enige wat je hoeft te doen: vogels kijken. Oh ja, en rustig ademen en goed eten. Want mensen die gestrest zijn, slecht eten en weinig bewegen, die verleren het überhaupt om hun vet als brandstof aan te spreken. Het is wennen In het begin toen ik net begon met ‘vogels kijken’ vond ik het een regelrechte ramp. Als een slome slak sjokte ik door het park. Iedere keer als ik werd ingehaald door mannen, vrouwen en kinderen had ik de neiging om ze na te schreeuwen: ‘ik kan heus wel harder hoor, maar dat mag vandaag niet’. Inmiddels is ‘vogels kijken’ mijn favoriete training. Met mijn hartslag als uitgangspunt liep ik eerst 10,4 km/uur bij een hartslag van 140. Inmiddels is dat gestegen naar 12,1 km/uur. Een flink verschil waar ik een hoop lol aan beleef. Zeker ook omdat mijn concentratie bij het lezen van een boek is mee gegaan met deze progressie tijdens het lopen.



Categorie: De Railrunners

Bestanden

Reactie(s)

Ale Maring
woensdag 13 april 2016 14:36
Leuk stukje, Albert de complimenten voor het nieuws.
Jacqueline, van harte gefeliciteerd.

Plaats een reactie

Alleen geregistreerde gebruikers mogen een reactie plaatsen