Nieuws van de Blazende Veiligheid

Railrunners Kort Nieuws 2016 week 14

Afgelopen week

-Ekiden.

Vandaag, zondag was de Ekiden.

Wat een feest weer en Jurrie had weer een superieur overzicht, wat een organisatie.

Jurrie Hartstikke bedankt voor deze weer onvergetelijke dag!!!

 

Ik heb veeeel foto's gemaakt, ik bekijk nog even hoe we ze toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Heeft iemand een idee? 

 

Komende week

 

Let op:

Woensdag starten vanaf Engelse werk, wel normale aanvangstijd!

 Verder geen spectaculaire bijzonderheden komende week

 __________________________________________________________________________________

 

Van de Trainert

 

Na de vermoeiende Ekiden zondag j.l. is het maandag tijd voor een herstelloop van 6 km.

Woensdag gaan zowel de wandelaars als de hardlopers naar ‘t Engelse Werk, de start is bij Krisman.

En vrijdag gaan we weer voor een ietsje langere duurloop. (geen interval dit keer al had Gert die er graag ingehouden).

 Volgende week, week 15, wordt een RUSTweek met wat korter duurwerk, maar in week 16 gaan we er weer volop tegenaan.

Met o.a. op woensdag naar Hattem, de beruchte Trijzelerberg. Werk genoeg dus, geniet ervan.

 TRAINING WEEK 14.

 Maandag 19.00 uur Bv gebouw                                Herstelloop / Uitlopen  http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1662124 = 6 km

 

Woensdag 18.45 uur Engelse Werk (Krisman)      Wandeling http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1726402 = 8.12 km

 

Woensdag 19.00 uur Engelse Werk (Krisman)

Fartlektraining:    Inlopen – rekken – korte warming up Heuveltjes /sprintjes / spelvorm, kortom laat je verrassen. Uitlopen – Coolingdown

 Vrijdag 18.30 uur Bv gebouw                                    DL http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=316836 = 12.35 km

 

Zondag 08.30 uur CPP Spoolde                               Bosloop – locatie & afstand i.o.

 Groet J@N

 __________________________________________________________________________________

Te doen

_19 en/of 22 april. Stadswandeling. Opgave bij Julius Polak.

_25 mei Stationsloop.

_11 juni Halve Marathon van Zwolle.

________________________________________________________________________________

 Suggestie van Nico

 

 

Beste Railrunners, WANDELAARS

 

Op zaterdag 17 April wordt door Railsport de mogelijkheid geboden deel te nemen aan de Bloesemtocht vanaf station Geldermalsen.

Er zijn vele afstanden. van 8 t/m 40 km.

 

Marja en ik hebben ons aangemeld voor 15 km (route West)

 

Als er meer liefhebbers zijn dan horen wij dit graag.

 

Groeten Nico

  

In de BV gids gelezen

 

Stadswandeling door historische binnenstad van Zwolle 

Ook dit jaar gaan wij vanuit de BV wederom 2 stadswandelingen organiseren ,en wel op de volgende data: 

Dinsdag 19 April vertrek vanaf de Grote Kerk om 13.00 uur 

Vrijdag   22 April vertrek vanaf de Grote Kerk om 13.00 uur 

Ook dit jaar wordt het weer een boeiende wandeling met de gids Gerrit van Dijk. 

 

Als het mogelijk is gaan o.a. wij ook een bezoek brengen aan de kelders van het Stadhuis. 

 

Geef u zo spoedig mogelijk op via de mail j.m.polak@hotmail.com Telefoon 038-4654578

 

Aangeven welke middag uw voorkeur heeft!!

 

 

 

Van internet geplukt

 

ChiRunning: hoe loop ik efficiënter?

"...Ik heb bijna dertig jaar gevoetbald.

Maar in 2014 is het genoeg geweest.

Elke maandag moet ik kruipend de trap af, en bij trainingen word ik steeds vaker voorbij gelopen door mijn jongere medespelers.

Hardlopen en fietsen deed ik er altijd al naast. Vanaf nu zal ik mij alleen daarop richten.

Van halve naar hele marathon

Eind 2014 begin ik met de voorbereiding op een halve marathon.

De trainingen zijn pittig, maar de voldoening is groot als ik na mijn voorbereiding van 100 dagen de finish bereik.

Dat smaakt naar meer.

Dus richt ik mij op mijn eerste marathon: in Rotterdam. De trainingen zijn eigelijk veel relaxter. 
Ik loop veel op marathonhartslag en dat is een heerlijk tempo.

Maar op marathondag zelf is die hartslag veel hoger. De laatste 10 kilometer zijn daardoor zwaar. Het is afzien
Ook de dagen erna heb ik spierpijn. Ik heb zelfs een paar weken geen zin om te lopen.

Revange

Dat voelt niet lekker. Ik wil revanche en ik schrijf mij in voor de marathon van Amsterdam in het najaar. In de tussentijd kom ik Marion Meesters tegen. 
Goeroe op het gebied van ChiRunning in Nederland. ChiRunning is een combinatie van T’ai Chi en hardlopen. 
De drie belangrijkste principes zijn: lopen vanuit je kern, omgaan met de krachten die je tegenkomt en geleidelijke vooruitgang.

Ik vertel mijn verhaal en ze werpt een blik op de onderkant van mijn schoenen: “je loopt nog steeds als een voetballer”, zegt ze. En dat klopt. 
Ik ben een echte werk-loper en doe weinig op souplesse. Daar moet ik wat mee en ik krijg wat tips van Marion. 
Daarna lees ik ook haar boek en ga aan de slag.

Ik leer echt al lekkerder lopen. Ik probeer wat kortere pasjes te nemen. Wat voorover te hellen. 
Allemaal om meer gebruik te maken van de zwaartekracht. 
In de drie maanden training ga ik langzaam wat vooruit en de marathon die volgt gaat heerlijk.

Hier moet ik meer van weten

Ik ben enthousiast geworden over de tips van Marion en besluit een workshop te volgen bij de meester zelf. 
Afgelopen zaterdag was het zover. In een gymzaal in Baarn krijgen we de eerste tips, waarna we in de middag buiten alles in de praktijk gaan brengen. 
Tot slot krijg ik een video-analyse mee met huiswerk.

Maar eerst een korte samenvatting van de belangrijkste punten. Hopelijk hebben jullie er ook wat aan:

Basishouding

Alles begint met de basishouding. Voordat je gaat lopen. 
Zet je voeten recht, maak de achterkant van je nek lang (kruin naar de hemel) en hou je bekken recht. 
Zo zijn je oren, schouders en heupen in een lijn met elkaar.

ChiWalking

Je kunt het lopen volgens dit principe oefenen door het eerst rustig te doen. Door te wandelen. Of door het op de plaats te doen. 
Til je voeten van de grond als een ‘postzegel van een velletje’, met compleet ontspannen enkels. Ga daarna wandelen op deze manier.

Hellen

Omdat ChiRunning gebruik maakt van zwaartekracht is het belangrijk om iets voorover te hellen. 
Daarbij let je op je houding (zie basishouding), je hebt aandacht voor je voeten (zie ChiWalking) en je helt iets naar voren bij het lopen.

Armbeweging

Je houdt je armen 90 graden gebogen en je handen losjes dicht met de duim er bovenop. Je moet niet gaan ‘pompen’. 
Je zwaait je armen ontspannen naar achteren en je ellebogen komen niet vóór je lichaam. Daarbij hou je de schouders ontspannen en stabiel.

Pasfrequentie

Bij ChiRunning speelt de pasfrequentie een belangrijke rol. Het ritme ligt tussen de 170 en 180 (2 voeten). 
Ik kom gelukkig weg met 170, omdat ik zo lang ben. Misschien wordt dat nog een keer iets hoger, maar eerst die 170 oefenen.

Zandbakoefening

Met bovengenoemde in ons achterhoofd gaan we in een park in Baarn oefenen. De leukste oefening wil ik graag met jullie delen. 
We moeten rennen door een zandbak. Aan de voetafdruk kunnen we zien waar je afzet en hoe recht je voeten staan. 
De eerste keer dat ik dit doe zie ik een groot, gapend gat bij mijn voorvoet. Ik zet teveel af. Ik moet meer ‘postzegelen’. 
Na wat oefenen worden mijn afdrukken mooier en loop ik met meer ontspanning. Echt leuk om een keer te proberen. In het bos. Of op het strand.


Huiswerk

Zoals gezegd krijg ik aan het einde van de dag huiswerk mee. Met de volgende drie tips ga ik aan de slag richting mijn marathon in Stockholm op 4 juni:

1.    verhogen van mijn pasfrequentie naar 170

2.    kruin iets meer omhoog

3.    schouders ontspannen

Gisteren liep ik mijn eerste loop na de workshop. Gelukkig een heerlijk training ‘vogels kijken’. Maar ik moet nu wel opletten. 
Vooral het ontspannen van mijn schouders viel niet mee. Maar ach, ik heb nog even tijd: geleidelijke vooruitgang, zullen we maar zeggen.

Wat doen jullie om je looptechniek te verbeteren?..."



Categorie: De Railrunners

Reactie(s)

Er zijn nog geen reacties, wees de eerste!

Plaats een reactie

Alleen geregistreerde gebruikers mogen een reactie plaatsen